Jak probíhal vývoj dnešních Českých Drah, a.s.

12. května 2007 v 11:26 |  Historie ČD
České dráhy jsou pokračovatelem více než stošedesátileté tradice železniční dopravy na území Čech, Moravy a Slezska. Historické milníky jejího vývoje obsahují nejedno prvenství:
  • 1828 - První koněspřežná železnice na evropském kontinentě České Budějovice - Linec byla vybudována Františkem Gerstnerem a jeho pokračovateli zejména za účelem dovozu soli z Lince do Čech.

  • 1839 - První parostrojní železnice na nynějším území České republiky Vídeň - Břeclav byla vybudována jako první část spojnice hlavního města tehdejší monarchie
    s průmyslovými oblastmi na severní Moravě, Horním Slezsku a Haliči.

  • 1903 - První normálněrozchodná elektrifikovaná trať ve střední Evropě místní trať
    Tábor - Bechyně, dílo českého elektrotechnika Františka Křižíka.

  • 1918 - Vznik Československých státních drah (ČSD)
    ČSD existovaly v letech 1918 - 1992 s přerušením mezi roky 1939 až 1945, kdy na českém uzemí existovaly takzvané Českomoravské dráhy (ČMD) a na Slovensku Slovenské železnice (SŽ).

  • 1991 - Na síti ČSD zahájen provoz vlaků evropské prestižní sítě EuroCity (EC).

  • 1993 - Vznik Českých drah (ČD) po rozpadu ČSFR.

  • 1993 - Zahájení modernizace páteřních tratí - železničních koridorů.

  • 1994 - Zahájení přeprav kamionů po železnici ("RoLa") na trati Lovosice - Drážďany
    Tyto přepravy byly ukončeny v roce 2004, mj. v souvislosti se vstupem České republiky do EU. V roce 2006 na ně však navázaly pravidelné přepravy silničních návěsů a výměnných nástaveb v relaci Lovosice - Hamburk.

  • 2003 - Vznik společnosti České dráhy, a.s.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.